Skip to main content

Fitness voor dummies - deel 1

De zomer is nog mijlenver weg maar voor je het weet moet je pronken in je nieuwe bikini of je piepkleine zwembroekje. Dit allemaal terwijl je druk bezig bent met het kweken van een wintervachtje. Hoe ga je deze uitdaging te 'lijf'? Het opzetten van een strak fitness schema start met kennis over de juiste fitness oefeningen voor jouw lichaam en doelen. In dit artikel lees je een serie aan fitness tips for him and for her!

Fitness tips voor mannen voor de perfecte work-out

Mannen, de feestdagen staan voor de deur en dat betekent dat je bierbuik niet als sneeuw voor de zon verdwijnt. Sterker nog: hij zal flink toenemen. Niks aan de hand. De volgende tips helpen jou op een eenvoudige, leuke en snelle manier naar een lichaam waar menig vrouw van wegsmelt.

·        'Spieren scheuren en ijzers buigen' voor een optimale spierontwikkeling

Deze welbekende krachttermen bestaan niet voor niets. Wanneer jij de fitness induikt ga dan aan de slag met gewichten. Bepaal jouw maximale gewicht en doe telkens 4 setjes met 10 reps (herhalingen). Het gewicht waarmee je aan de slag gaat kan beter te licht zijn dan te zwaar. Vraag aan iemand bij jouw sportschool met welk gewicht jij het beste kunt beginnen. Laat het gewicht per week toenemen zodat jouw spieren zullen ontwikkelen. De kreet: ´spieren scheuren en ijzers buigen' is ontstaan doordat je bij krachttraining licht je spieren inscheurt. Dit herstelt zich wanneer je rust houdt en zo ontwikkelen je spieren zich.

·        Spiergroepen combineren en verdelen, om optimale progressie te boeken

Het lichaam bestaat uit een aantal spiergroepen: borst, rug, schouders, buik, benen, biceps en triceps. Wanneer je gaat sporten is het belangrijk dat je bepaalt welke spiergroepen je gaat trainen. Combineer twee spiergroepen met elkaar en ga per week aan de slag. Een voorbeeld is dag 1. borst & biceps; dag 2.Schouders & triceps; dag 3. Rug & buik; dag 4. benen. Dit is een voorbeeld van hoe je ze kunt combineren. Voor meer advies ga naar iemand van jouw sportschool die uitgebreid uitleg en advies kan geven.

Fitness tips voor vrouwen om snel en effectief te sporten

Vrouwen hebben over het algemeen een haat-liefde verhouding met fitness en beschouwen het niet als een leuke bezigheid. Dankzij deze tips wordt fitness jouw nieuwste hobby en kan je straks in jouw favoriete bikini.

·        Cardio is 'key' voor razendsnelle vetverbranding

Dames kies een fitnesstoestel uit en ga er minimaal een uur op aan de slag. Het verbranden van energie is de sleutel tot het verkrijgen van een slank en strak lichaam. Wissel verschillende apparaten af om het leuk en afwisselend te houden. Denk bijvoorbeeld aan: fietsen, crosstrainer en loopband. Bepaal per keer welke spiergroepen je specifiek wil trainen. De loopband is vanzelfsprekend gericht op je benen, terwijl de crosstrainer het bovenlichaam en benen traint. Een kleine poll bij onze redactie bracht aan het licht dat vrouwen voornamelijk de benen, billen en armen trainen. De crosstrainer en loopband sluiten hier het beste op aan. De 'stairmaster' (een apparaat dat simuleert hoe je een trap oploopt) is ook een geschikte oefening. Een tip van de redactie: pak een setje gewichten van 1 á 2 kilo en hou deze vast terwijl je cardio doet, hiermee combineer je cardio met een stukje kracht voor het ultieme resultaat.

·        Vetverbranding komt (sorry dames) op gang na 30 minuten fitness.

Vetverbranding komt pas op gang als je overtollige energie hebt verbrand in je lichaam. Dit is ongeveer nadat je al 30 minuten bezig bent met je work-out. Nu niet stoppen met lezen en de moed opgeven. Je zal zien dat het elke keer een stukje makkelijker en sneller gaat. Voor je het weet sta je uren te knallen terwijl je dokter Phil aan het kijken bent op de televisie in de sportschool. Kies daarom voor een wat lager tempo en verhoog de duur van je work-out.

Deel 2 en 3

Dit was deel 1 van 'fitness voor dummies'. In deel 2 en deel 3 vind je een stel splinternieuwe tips. Vergeet niet, fitness is een proces waar veel tijd in gaat zitten. Verwacht daarom geen wonderen in een paar weken zoals je tegenwoordig op Instagram en Facebook voorbij ziet komen. Je hebt maar één concurrent en die zie je in de spiegel. Focus op jezelf en wees trots op wat je hebt bereikt!

 Vond je dit interessant? 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws, toffe hotspots, handige tips, nieuwe kamers en leuke vacatures in je mail! 

Amsterdam Studentenstad

Amsterdam biedt jou de ideale mix voor een onvergetelijke studententijd. In een dynamische, Amsterdamse studententijd waarbij elke dag anders is, houden wij voor jou het overzicht. Wij bieden: het laatste studentennieuws, een lijst van up-coming feestjes, toegangskorting bij evenementen, een verzameling van de beste kamers, toegang tot de leukste bijbanen en alles wat je verder moet weten tijdens je studententijd in Amsterdam.

Studeren in Amsterdam

Ga jij studeren in Amsterdam? De basis van je studententijd is het kiezen van de onderwijsinstelling en studie die bij jou past.

Werken in Amsterdam

Ga je in Amsterdam studeren? Dan wil je vast werken naast je studie en misschien moet je ook wel een stage lopen. Ben je op zoek naar een leuke bijbaan in of rondom Amsterdam en de beste studiegerelateerde stages?

Wonen in Amsterdam

Amsterdam is een van de beste steden om te studeren. Wij schreven zelfs een heel artikel met redenen om in Amsterdam te studeren!

Geldzaken

Studeren en het bijbehorende studentenleven is leuk, maar het kost hartstikke veel geld.

Vrije tijd in Amsterdam

Na een dag hard studeren en colleges volgen heb je wel wat ontspanning verdiend. Dat komt goed uit, want er is altijd wel wat leuks te doen in Amsterdam Studentenstad.

Gezondheidszorg in Amsterdam

Tot vroeg in de ochtend bier drinken in de kroeg, weinig slapen en ongezond eten. Het studentenleven in Amsterdam staat niet bekend om haar gezonde levensstijl.